You are here

2015-10-02

ORVESTO® Konsument 2015:2 nu lanserad!

Nu är den andra ORVESTO Konsument-mätningen för 2015 lanserad. Undersökningen innehåller massor av intressanta och spännande nyheter. 2015:2 innehåller bl.a. uppdaterade frågor om det digitala mediebeteendet på olika plattformar - dator, smartphone och surfplatta samt generell huvudmedieanvändning i Sverige.

ORVESTO Konsument-undersökningen innehåller som vanligt frågor om uppvärmningsform och elleverantör, resmål i Sverige, fackförbund samt inköpsfrekvens och varumärken inom vin & sprit. Totalt mäts över 50 varumärken inom vin & sprit i denna omgång.

Den senaste mätningen innehåller även en ny modell för att analysera och segmentera målgrupper med utgångspunkt från generationer. Modellen innehåller följande segment:

• Den tysta generationen (födda 1925 - 1942)
• Baby Boomers (födda 1943 - 1963)
• Generation X (födda 1964 - 1982)
• Millennials (födda 1983 - 1999)


 Nyheter i ORVESTO® Konsument 2015:2

• Ny generationsmodell
• Nytt försäkringsbolag: ICA Försäkring
• Nya fackförbund: Civilekonomerna, GS-facket och Pappers
• Nya vin-varumärken: Chill Out, Ecologica, Palazzo Mio, The Wanted Zin, iL Nostro, Prego Bianco
• Nya kundklubbar: City Gross, Granngården, Jula, Bioklubben (SF)
• Sociala medier: Kik
• Nytt apotek: Cura apoteket
• Ny butik inom hemelektronik: Hi-Fi klubben
• Flera nya evenemang & platser (ingår i Life Passion):Bråvallafestivalen, Dramaten, Göteborgsoperan, Kungliga operan, Stadsteatern, Historiska Museet, Tekniska Museet, Aquaria, Furuvik, Mitt kök, Tough Viking, Tjurruset, Super Bowl
• Intresse för internationella ligor (Ingår i Life Passion): UEFA Champions League, Europa League, Serie A, La Liga, Premier League, Ligue 1, NHL
• Intresse för landslag: Fotbollslandslaget, Ishockeylandslaget, Längdskidåkningslandslaget, Alpina landslaget, Handbollslandslaget
• Ny fråga om sportintresse (ingår i Life Passion): Alpin skidåkning, Bandy, Formel 1, Fotboll, Friidrott, Golf, Handboll, Ishockey, Längdskidåkning, Simning, Skidskytte, Tennis


 Vi spenderar mer tid framför mobilen

Enligt ORVESTO® Konsument 2015:2 läser totalt 46 % av det svenska folket en morgontidning en genomsnittlig dag, och läsandet av morgontidningen sker i snitt 13 minuter per dag. Jämfört med motsvarande mätning för ett år sedan (2014:2) har läsning av morgontidning minskat med 4 procentenheter.

Den dagliga räckvidden för linjär TV backar marginellt jämfört med motsvarande mätning för ett år sedan (2014:2). Den dagliga räckvidden för både SVTs kanaler och övriga kanaler ligger i denna mätning på 63 %. Både Sveriges Radio och reklamradio ligger stabilt.

Daglig räckvidd för internet via dator har minskat från 62 % (2014:2) till 58 % (2015:2). Internet via surfplatta har däremot ökat något, men högst daglig räckvidd har internet via mobilen med 65 %.

När det gäller tidskonsumtion ser vi även en fortsatt förskjutning av att surfandet via dator ersätts av surfande via mobil eller surfplatta. Sett på hela riket lägger man nu i genomsnitt 50 minuter/dag på internet via dator, 40 minuter på internet via mobil och 16 minuter på internet via surfplatta.

I åldersgruppen 16-24 år läggs i genomsnitt 100 minuter/dag på internet via en dator, 81 minuter/dag på internet via mobilen och 19 minuter/dag via en surfplatta.

Sociala medier - hälften av samtliga 16-29 åringar är aktiva på Snapchat

Användningen av sociala medier ökar jämfört med 2015:1-mätningen. 57 % av den undersökta populationen använder Facebook minst en gång per vecka och Instagram är nu uppe på 30 %.
Tittar man på åldersgruppen 16-29 år använder 81 % Facebook och 60 % Instagram varje vecka. 
50 % av åldersgruppen 16-29 år är aktiva på Snapchat varje vecka.

Kvällspressens räckviddstapp har avstannat och DI ökar

Utveckling inom dagspress, kvällspress resp. tidskrifter

Inom segmentet storstadstidningar backar de flesta titlarna jämfört med den tidigare mätningen, 2015:1.  Dagens Nyheter backar med 7%, Svenska Dagbladet med 3%, Göteborgs-Posten med 9%. Metro Stockholm med 10% och Skånska Dagbladet med 9%. Dagens Industri går mot strömmen och ökar räckvidden med 2% jämfört med 2015:1-mätningen.

Kvällspressen tidigare tapp har avstannat. Aftonbladet Vardag ligger kvar på samma nivå som 2015:1-mätningen och Expressen vardag ökar med 1%. Om man jämför med motsvarande mätning 2014 har Aftonbladet vardag backat med 13% och Expressen  med 12%.

Bland tidskrifterna hittar vi både upp och nedgångar. Här är ett urval av tidskrifter som ökat i räckvidd jämfört med den tidigare mätningen: I Form (14%), Dagens Medicin (33%), Skolvärlden (30%), Veckans Affärer (12%) och Cykling Plus (15%).

Totalt har de redovisade tidskrifterna 31 172 000 bruttoläsare. Det betyder att varje person läser i snitt 4,1 tidskriftstitlar. I 2015:1 och 2014:3 var den siffran 4,3.


I denna rapportering av ORVESTO Konsument har följande titlar tillkommit

Räckvidd (antal läsare på ett genomsnittligt nummer):

• Chef & Ledarskap 27 000
• Hemslöjd 44 000
• Sats Magasin 78 000

 
För information om digitala räckvidder se ORVESTO Internet som publiceras månatligen i ORVESTO Konsument. Där publiceras hundratals sajter, mobilsajter och appar som mäts via ORVESTO Internet panelen.


Ny generationsmodell i Sesame

Senaste ORVESTO Konsument innehåller en ny modell för att analysera och segmentera målgrupper med utgångspunkt från generationer. Generationsbegreppet är sedan länge etablerat inom bl. a. sociologin och används ofta för att bättre förstå människors preferenser och drivkrafter. Generationer kan definieras på många olika sätt. Den grundtanke om vad som utgör en generation som ofta refereras till formulerades av sociologen Karl Mannheim som menade att en generation kan sägas vara människor som är födda vid ungefär samma tid, upplevt/upplever en gemensam era och delar sociokulturella utgångspunkter som präglar deras agerande.
I ORVESTO Konsument har vi valt en (av flera) etablerad indelning av generationer baserat på ålder. Dessa är:

• Den tysta generationen (födda 1925 - 1942)
• Baby Boomers (födda 1943 - 1963)
• Generation X (födda 1964 - 1982)
• Millennials (födda 1982 - 1999)

Det finns många spännande teorier och studier om hur och varför dessa generationsindelningar skiljer sig från varandra. Nu finns de definierade i SESAME och vi är övertygade om att segmenteringen kan tillföra intressanta perspektiv. Du hittar generationerna under knappen "Livsstil" i SESAME.


Kort om ORVESTO Konsument 2015:2

Undersökningen genomfördes under perioden 1 maj - 31 augusti och totalt var det 13 066 personer som deltog i mätningen.

Share Image: