You are here

2014-04-04

Fortsatt stora skillnader mellan elbolagen i TNS Sifos senaste Energibarometer

Den nya Energibarometern täcker kvartal 1 2014 och är den nionde i ordningen. För att få stabilare siffror har vi från och med detta kvartal ökat urvalsstorleken med 500 till 2000 intervjuer, detta betyder att flera energibolag kommer med i resultatlistorna. Dessutom har vi lagt till ett NPS-resultat (Net Promoter Score) i rapporten. Många bolag ser detta som en viktig indikator och tack vare Energibarometern kan man dessutom jämföra sitt NPS-värde mot andra bolag.

Totalt sett har privatkunder ett bättre intryck av energibranschen nu än när vi började mäta tidigt 2012, men de senaste kvartalen backar intrycket något igen. Längre fram i rapporten framgår att de enskilda bolagens anseende ökar, och detta kan vara ett tecken på att branschen som helhet håller på att resa sig över tiden.

När vi tittar på förklaringsvariablerna så är det framförallt omdömet om prispolitiken som dalar, men även åsikterna om informationspålitlighet och bidraget till närmiljön är något mer negativa nu.

Bryter vi ner branschintrycket per bolag så ser vi att bl a kunderna hos Jönköping EnergiLuleå Energi och Bixia är relativt nöjda med branschen som helhet.

De mest bransch-missnöjda kunderna finns hos Göta EnergiStoruman Energi och Gotlands Energi. Detta betyder inte att de är missnöjda med sina egna bolag (ofta tvärt om!), utan att de anser att branschen som helhet inte imponerar. Det är inte ovanligt att kunder i mindre eller nischade bolag är nöjda med sitt eget val men absolut inte med branschen.

Det investeras mycket i energi-reklam just nu, något som märks i reklam-uppmärksamhetssiffrorna. Det är intressant att GodEl fortfarande får viss reklamobservation (c:a 7%) trots att bolaget inte köpt reklam på länge.

Landbaserad vindkraft är minst populärt bland de "rena" elproduktionsmetoderna. Populariteten minskar dessutom över tiden. Vattenkraft däremot ökar något i popularitet, vilket även den "halv-rena" kärnkraften gör.

När det gäller kännedom av energibolag så ser det ut ungefär som tidigare med stor-bolagen i toppen. Skellefteå Kraft och Bixia fortsätter att öka kraftigt tack vare omfattande TV-kampanjer. Andra bolag som ökar i kännedom är Telge EnergiGodElUmeå Energi och Oskarshamn Energi.

Bytesaktiviteten bland privatpersoner i Sverige ligger kvar på 12% (andel som bytt elleverantör senaste 12 månaderna), men vi ser en ökande andel kunder som är "mycket mera nöjda" efter sitt byte. Elverket Vallentuna har många kunder som ansluter sig under Q1, men även många som hoppar av. En relativt ombytlig kundstock alltså. Telinet har många avhoppare i Q1 men dessvärre inte lika många som fyller på. För E.On gäller det motsatta, dvs ett nettotillskott.

Jämför-sajterna besöks av c:a hälften av alla som byter elbolag. Senaste kvartalet visar på en liten uppgång vilket bryter den negativa trenden. Elskling är fortsatt den största aktören men tvåan Compricer har ökat sin andel i denna rapport.

Den genomsnittliga bedömningen av den egna el-leverantören har stigit sedan starten för snart två år sedan. Tittar vi per bolag så hittar vi till exempel Karlstads EnergiStoruman Energi och Borås Elhandel i toppen. Fortum är det bolag som får lägst betyg (helhetsbedömning) av sina kunder. Mölndal Energi har däremot tagit ett kliv uppåt sedan förra mätningen.

Telinet och Karlstad Energi har störst andel kunder som anser att den egna leverantören är billig. Fortum har motsatt position med störst andel kunder som anser att det egna bolaget är dyrt.

NPS-snittet (Net Promoter Score) för alla bolag i kvartal 1 är -26%, ett lågt värde jämfört med andra branscher. Spännvidden mellan bolagen är fascinerande stor med tanke på att grundprodukten är identisk…

Bolagens anseende bland de egna kunderna är något vi mäter vartannat kvartal i Energibarometern. Q1 visar på en snittuppgång från index 45 (2013Q3) till index 50. Till vinnarna hör Göteborg Energi och Mölndal Energi som ökar mest, från en relativt låg nivå. Bolagens ansträngningar att förenkla fakturorna verkar ge resultat, just detta är ett av de områden som klassas som styrkor i anseende-sammanhang.

På elnät-sidan ligger Jönköping Energi i topp: Dels har man en mycket hög leveranssäkerhet enligt sina kunder, och dels får man (tillsammans med Luleå Energi) det största prisförtroendet i vår undersökning.

För mer information om den kompletta omfattande rapporten, kontakta Joakim Norin.

Joakim Norin

Director Insights CX

070-835 39 22

Share Image: